9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı (Gamze ZAFER)

 

METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI

Bilimin ve edebiyatın gelişmesi, buna bağlı olarak farklı alanlarda metinlerin yazılması, metinlerin sınıflandırılması sonucunu doğurmuştur. Bu sınıflandırma, metin türlerinin birbirinden ayrılmasını ve anlaşılmasını kolaylaştırmıştır. Metinler anlatım türlerine, yazılış amaçlarına, gerçeklikle ilişkilerine göre gruplandırılabilir. Buna göre metinler genel olarak öğretici metinler ve edebî (sanatsal, kurmaca) metinler olarak ikiye ayrılır. Bu iki metin türünün ayrıldığı noktalar aşağıdaki tabloda verilmiştir.

 

               Edebî Metinler                                        Ölçütler                                        Öğretici Metinler

Gerçekler kurgulanarak anlatılır.

      Gerçeklik

Gerçekler yorumlanmadan aktarılır.

Çeşitli duyguları yaşatmak, okuyucuya edebî zevk vermek amacı güdülür.

      Amaç

Okuyucuya bilgi vermek, bilgiyi okuyucuyla paylaşmak amacı güdülür.

Üslup kaygısı vardır, ifadeler süslü ve sanatlıdır

     Üslup

Üslup kaygısı yoktur, ifadeler duru ve yalındır.

Nesnellik ve bilimsellik değil, öznellik hâkimdir.

     Anlatım

Konu tarafsız bir şekilde yorum yapmadan açıklandığından nesnellik hâkimdir

Kelimeler yan ve mecaz anlamlarıyla kullanılır.

     Anlam

Kelimeler genellikle gerçek ve ilk anlamlarıyla kullanılır

Masal, destan, roman, hikâye, efsane, mesnevi, şiir, tiyatro gibi türleri vardır

     Türler

Tarihî, felsefi, bilimsel metinler; deneme, makale, fıkra, söyleşi, eleştiri, haber yazısı; anı, mektup, günlük, gezi yazısı, yaşam öyküsü, öz yaşam öyküsü gibi türleri vardır.







Yorumlar