9. Sınıflar Yazma Süreci Notu (Gamze ZAFER)

 

YAZMA SÜRECİ

Yazma süreci; hazırlık, planlama, taslak metin oluşturma, taslak metni geliştirme ve düzeltme, yazılan metni paylaşma gibi aşamalardan oluşur.

1)     Hazırlık Yazılacak metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef kitle belirlenir. Daha sonra yazma konusu sınırlandırılır. Konuyla ilgili okuma ve araştırma yapılır. Yazıda kullanılacak bilgi, gözlem, düşünce, duygu ile ilgili notlar çıkartılır; dokümanlar hazırlanır.

 

·        Araştırma: Bir konu hakkında görsel, işitsel ve yazılı kaynaklardan gerekli bilgilerin toplanmasına araştırma yapma denir. Araştırma yaparken dikkat edilecek en önemli nokta, konuyla ilgili gereksiz bilgilerin ayıklanması ve elde edilen bilgilerin güvenilirliğinin kontrol edilmesidir

·        Kaynaklara ulaşma: İstenilen bilgiye ulaşmak için bilgi toplama, veri tarama, sınıflama, aranan ve istenilen bilgiye ulaşmak için kişinin izlediği yol, kaynaklara ulaşma olarak tanımlanabilir.

·        Genel ağı doğru ve etkin kullanma: Günümüzde bilgiye ulaşmayı kolaylaştıracak en önemli araçlardan biri genel ağdır. Her yaş ve yetenekte birçok insanın günlük hayatına zorunlu olarak giren genel ağın bilinçli ve faydalı bir şekilde kullanılması gerekir.

·        Özet çıkarma: Özet, metnin aslını bozmadan metni kısaltma işidir. Burada önemli olan, metni kişinin kendi cümleleriyle belli bir plan dâhilinde aktarmasıdır. Yazılan özet, okunarak gözden geçirilir. Özetin metinle paralel olup olmadığına bakılır. Metinde anlatılanlarla özetin tutarlı olması sağlanır.

·        Not alma: İhtiyaç duyulan bilgilerin daha sonra hatırlanmasının en etkili yolu, not alma ve alınan notları tekrar etmektir. Kişinin kendi cümleleriyle tuttuğu notlar en anlaşılır ve en faydalı notlardır. Not almak bilgiyi kalıcı hâle getirerek bilginin unutulmasını engeller. Bir konuyu not tutarak araştıran kişi daha iyi kavrar.

 

2)     Planlama

 Metin türüne özgü yapı ve şekil özelliklerine uygun olarak yazı planlanır. Konu, seçilip sınırlandırıldıktan sonra bir ana düşünceye bağlanır. Ana düşünceye göre bilgi toplanır. Daha sonra bu düşünceler, birlik ve bütünlük sağlanacak biçimde düzenlenir. Yazının çatısı, iskeleti olan bu düzenleme işlemine planlama denir.

Makale, fıkra, deneme gibi düşünceye dayalı yazı türleri “giriş, gelişme, sonuç” bölümlerinden oluşan bir planla yazılır. Bu isimlendirme hikâye, roman, tiyatro gibi olay çevresinde oluşan metinlerde “serim, düğüm, çözüm” adını alır.

·        Giriş: Yazıda konunun belirlendiği, adının konduğu başlangıç bölümüdür. Bu bölümde yazar neyi, neleri anlatıp açıklayacağını kısaca belirtir. Bu bölüm tek paragraf olacağı gibi birkaç paragraftan da oluşabilir.

·        Gelişme: Yazıda, konunun enine boyuna anlatıldığı bölümdür. Bu bölümde çeşitli örnekler ve düşünceler sıralanır; konu en iyi biçimde açıklanır.

·        Sonuç: Yazının sona erdiği bölümdür. Bu bölümde giriş ve gelişme kısmındaki düşünce ve örnekler toparlanarak yazı sonuçlandırılır. Yazar bu bölümde, vermek istediği asıl mesajı vererek yazıyı tamamlar. Yazı tamamlandıktan sonra konuya uygun bir başlık konur. İçeriği tam olarak yansıtması gereken bu başlık kısa olmalıdır. Eğer yazıda alt başlık ve epigraf kullanılması gerekiyorsa bunlara da yer verilmelidir. Epigraf, bir eserin veya bir bölümün başlangıcında yer alan, cümle, alıntı ya da şiirdir.

·        Kaynak ve dipnot gösterme: Yazma aşamasında farklı kaynaklara başvurmak ve başvurulan bu kaynakları göstermek gerekir. Yazılan metnin güvenilir, tarafsız, bilimsel olmasına katkı sağlayacak olan bu kaynaklar, metnin içinde veya metnin sonunda gösterilebilir. Bir eserin yazımında yararlanılan ve eserin sonunda gösterilen kaynakların listesine kaynakça denir.

 

 

Ø  DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI

 Bir konuda ileri sürülen düşünceyi geliştirmek, desteklemek, inandırıcı kılmak ve düşüncenin etkisini artırmak amacıyla başvurulan tekniklere düşünceyi geliştirme yolları denir. Tanımlama, benzetme, karşılaştırma, tanık gösterme (alıntı yapma), örnekleme, sayısal verilerden yararlanma başlıca düşünceyi geliştirme yollarındandır.

·        Tanımlama: Bir kavram ya da varlığın belirgin özellikleriyle tanıtılmasıdır. Sözü edilen varlık ya da kavramla ilgili “Nedir?”, “Kimdir?” sorularının karşılığını içerir.

·        Benzetme: Aralarında çeşitli ilgiler bulunan varlık ya da kavramlardan benzerlik bakımından nitelikçe zayıf olanın güçlü olana benzetilerek anlatılmasıdır.

·        Karşılaştırma: Aralarında benzerlik ya da karşıtlık bulunan varlık veya kavramların bu özelliklerinin ortaya konmasıdır. Bu yolla, anlatılanlar; kavramlar arasındaki benzeşen ve farklılaşan özellikler yardımıyla daha anlaşılır hâle gelir.

·        Tanık gösterme (alıntı yapma): Anlatılmak istenilen düşüncenin başkalarının görüşlerinden, sözlerinden yararlanılarak açıklanması yoludur. Düşünceyi desteklemek amacıyla başkalarının aynı konuda söylediği sözler, yazı içerisinde alıntı olarak gösterilir.

·        Örnekleme: İleri sürülen düşünceyi somutlaştırmak için örneklerden yararlanmaktır. Parçanın bir yerinde “örneğin” veya “mesela” kelimeleri kullanılabilir. Örneklemeye tek cümlede, birkaç cümlede ya da paragrafın tamamında yer verilebilir.

·        Sayısal verilerden yararlanma: Anlatılan düşünceye, inandırıcılığı ve güvenilirliği en üst düzeyde tutmak için bilimsel araştırmaların sonucu ortaya çıkan sayısal verilerin kullanılmasıdır

 

3)     Taslak Metin Oluşturma

 Hazırlık, plan ve içerik doğrultusunda; seçilen tema, konu ve türe uygun olarak taslak metin oluşturulur. Yazıda seçilen türün yapı, dil ve anlatım özelliklerine dikkat edilir.

 

4)     Taslak Metni Düzeltme ve Geliştirme

Yazılan metin aşağıdaki özellikler bakımından gözden geçirilir.

1. Açıklık, akıcılık, yalınlık ve duruluk bakımından gözden geçirilir.

·        Açıklık: Anlatımın herhangi bir belirsizliğe, kuşkuya yol açmayacak biçimde oluşturulmasıdır. Metinde yoruma göre değişmeyen ifadelere yer verilir ve noktalama işaretleri yerli yerinde kullanılır.

·        Akıcılık: Anlatımda duraksamaya yol açacak, okumayı zorlaştıracak hiçbir unsura yer vermemektir. Akıcılık, ahenkli bir anlatımla, söylenmesi kolay kelimelerin kullanılmasıyla gerçekleşir. Zaman zaman devrik cümle kullanılması akıcılığa katkı sağlar.

·        Yalınlık (sadelik): Anlatımda gereksiz ayrıntılardan, süslü ve sanatlı söyleyişlerden, imgelerden, uzun cümlelerden kaçınmaktır.

·        Duruluk: Anlatımda gereksiz kelimelere, sözlere yer vermemektir. Bir söz cümleden çıkarıldığında cümlenin anlamında daralma veya bozulma olmuyorsa o söz gereksizdir çünkü güzel ve etkili bir anlatımda gereksiz ek veya söz tekrarlarına yer verilmez.

2. Yazım ve noktalama açısından kontrol edilir, varsa hatalar düzeltilir.

3. Yazılan metin; paragraflar, bölümler, olay örgüsü/kurgu ve başlık gibi yapı ve şekil unsurları arasındaki anlam bağlantıları, tutarlılık ve akış bakımından incelenir.

 4. Metnin içeriği, üslubu ve tür özellikleri gözden geçirilir.

5. Yazının okunaklığı ve sayfa düzeni kontrol edilir.

 

5)     Yazılan Metni Paylaşma                    

Yazılan metinler sınıf ortamında yüksek sesle okunarak, panoda sergilenerek, elektronik ortamlarda; kitap, dergi ve gazetelerde yayımlanarak ya da yarışmalara katılarak paylaşılabilir. Eleştirilere açık olunmalı, gerekirse metin çerçevesinde eleştiriler cevaplanmalıdır.

 

 

 

Yorumlar